Vi har uppdaterat våra villkor

Fullständiga villkor kan du läsa här
Du kan läsa om de huvudsakliga förändringarna under “Villkor”, som du finner längst ned på sidan.
Om du inte accepterar de nya villkoren har du rätt att omedelbart och kostnadsfritt säga upp ditt avtal.
Hälsningar,
WyWallet

OK

FAQ

Vad är WyWallet?

WyWallet är en betaltjänst för snabb, enkel betalning via sms eller ditt mobilnummer, med hög säkerhet. WyWallet är ett av Finansinspektionen godkänt betalinstitut.

Jag har fått hem ett välkomstbrev från WyWallet – varför det?

Det kan bero på att du har skänkt pengar till en organisation som t.ex. Världens barn, gjort ett sms-köp, eller använt en sms-tjänst. Alla nummer som startar med 72 (t.ex. Radiohjälpens 72999, Aftonbladets 72600 eller Transportstyrelsens 72503) är kopplade till WyWallet. Tänk på att det även kan vara någon annan familjemedlem som använder ett telefonnummer kopplat till dig.

Det finns med kostnad från WyWallet på min mobilfaktura – varför?

Det kan bero på att du har skänkt pengar till en organisation som t.ex. Världens barn, gjort ett sms-köp, eller använt en sms-tjänst. Alla nummer som startar med 72 (t.ex. Radiohjälpens 72999, Aftonbladets 72600 eller Transportstyrelsens 72503) är kopplade till WyWallet. Tänk på att det även kan vara någon annan familjemedlem som använder ett telefonnummer kopplat till dig.

Hur betalar jag med WyWallet?

Du kan betala med WyWallet på två olika sätt. 1) Använd sms-funktionen i din telefon precis som vanligt, ange mottagarnummer och innehåll, skicka (t.ex. koden ”bris25” till nummer 72909 för att skänka 25 kr till BRIS) 2) Du kan även betala med WyWallet online hos anslutna handlare. Då väljer du WyWallet som betalsätt, anger ditt mobilnummer och får en verifieringskod via sms som du skriver in i kassan. Klart! Kostnaden hamnar på din operatörsfaktura alternativt det betalsätt som du har valt.

Hur betalar jag online?

Du kan betala med sms online hos anslutna handlare. Då väljer du WyWallet som betalsätt, anger ditt mobilnummer och får en verifieringskod via sms som du skriver in i kassan. Klart!

Vilka betalsätt erbjuder WyWallet?

Kostnaden för dina köp hamnar automatiskt på din mobilfaktura om du har privatabonnemang eller dras från ditt kontantkort om du har ett fullregistrerat kontantkort hos Comviq eller 3. Men du kan även koppla ditt betalkort eller få alla betalningar på en fristående faktura. Dessa inställningar kan du göra på Mina Sidor.

Jag har fått sms om att jag genomfört köp med WyWallet, varför det?

Det kan bero på att du har gjort ett sms-köp genom att ange ditt mobilnummer på en webbsida eller skickat ett sms till 72-nr.  Alla nummer som startar med 72 (t.ex. Radiohjälpens 72999, Aftonbladets 72600 eller Transportstyrelsens 72503) är kopplade till WyWallet.

Jag vill inte ha reklam-sms från WyWallet – hur ska jag göra?

Du kan avsäga sig marknadsförings-sms genom att skicka ett sms med texten STOPP till 71798. Informations-sms (t.ex. i samband med köp eller vid ändringar i tjänsten) kan man dock inte avsäga sig, eftersom dessa kan innehålla viktig info om tjänsten och ditt konto.

Jag har glömt mitt lösenord till Mina sidor, vad gör jag?

Klicka på länken ”Glömt lösenord?” och följ anvisningarna för att kunna logga in.

Jag har glömt svaret till min säkerhetsfråga, vad gör jag?

Om du har glömt bort svaret på din säkerhetsfråga så behöver du kontakta vår kundtjänst på 0771-22 50 50 för att få hjälp med lösenordet.

Jag har ringt till er tidigare och avslutat mitt WyWallet-konto, varför skapas det igen?

Om du genomför en ny sms-betalning skapas ett konto på nytt. Kontakta din operatör om du helt vill spärra ditt nummer för sms-betalningar. Vill du avregistrera dig så gör du det genom att skicka AVSLUTA till 71798.

Det står att jag behöver registrera mig  när jag försöker genomföra sms-köp, varför det?

Lagen om betaltjänster från 2010 kräver att man vet vem användaren är vid en transaktion. Har du ett företagsabonnemang eller ett oregistrerat kontantkort behöver du registrera dig för att möta detta registreringskrav. Om du har ett privatabonnemang eller ett registrerat kontantkort hos Comviq eller 3, sker denna registrering automatiskt via ditt telefonnummer.

Kan jag handla med WyWallet i fysiska butiker?

Inte i dagsläget.


Sms-betalningar

Hur betalar jag via sms?

Det är handlaren som bestämmer vad du behöver göra för att kunna genomföra ett sms-köp och tillvägagångssättet skiljer sig mellan handlare. Har du ett privatabonnemang får du vid en första sms-betalning ett sms med information om WyWallets villkor och om att du vid ytterligare sms-betalningar godkänner dessa och blir kund hos WyWallet. Sms-betalningar via WyWallet kostar inget extra och betalningen sker via din mobilfaktura om inget annat betalsätt har valts. Har du ett företagsabonnemang ombeds du vid en första sms-betalning att svara med ditt personnummer, en enkel kreditupplysning görs för att lägga kostnaden på en separat faktura och sedan kan du direkt genomföra ditt sms-köp. Du kan också skapa ett konto på https://konto.wywallet.se. Du kan förutom via operatörsfakturan välja att betala för dina sms-köp via att koppla ditt betalkort, på en fristående faktura eller genom att överföra valfritt belopp till ditt WyWallet-konto. Dessa inställningar kan du göra på Mina sidor på wywallet.se.

Hur fungerar sms-betalningar med kontantkort?

För dig med oregistrerat kontantkort krävs fortsatt en registrering hos WyWallet innan man kan börja betala med sms. Om du har registrerat kontant kort hos Tre eller Tele2 kan du göra sms köp utan att behöva förregistrera dig hos WyWallet

Hur fungerar sms-betalningar med företagsabonnemang?

För dig med företagsabonnemang krävs fortsatt en registrering innan man kan börja använda sms betalning. När du gör ett första sms-köp blir du ombedd att svara med ditt personnummer. Då görs en snabb kreditupplysning och faktura från WyWallet aktiveras. Sedan kan du omedelbart genomföra ditt sms-köp. WyWallet-fakturan har en aviavgift.

Hur kan det vara okej att göra en första sms-betalning utan att vara kund hos er?

Det finns definierat i betaltjänstlagen att ”enstaka köp” får genomföras och det är denna möjlighet WyWallet använder sig av nu. Vid detta första köp informerar WyWallet om sina villkor och att om kunden gör ytterligare sms-köp så godkänner kunden därmed dessa villkor.

Är det inte för lätt att bli kund hos er om man bara behöver göra två sms-betalningar?

WyWallet är tjänsteleverantör för sms-betalningar för Sveriges största teleoperatörer. Det innebär att man måste gå via WyWallet för att göra ett sms köp. Det är frivilligt att bli kund hos oss och man kan enkelt välja att inte använda sms betalning eller att avregistrera sig. Vill man avregistrera sig så gör man det genom att skicka AVSLUTA till 71798. Kontakta din operatör om du vill spärra ditt nummer för framtida sms-betalningar.

Varför behövs WyWallet vid sms-betalningar?

Lagen om betaltjänster från 2010 kräver att man vet vem användaren är vid en transaktion. Sms-betalningar fanns under en inledande dispensperiod tillgängliga utanför det existerande regelverket. Men en anpassning till regelverket behövde införas. Operatörerna valde därför att gemensamt bilda WyWallet och införa registreringskravet för sms-betalningar den 1:a februari 2013 i samband med att avtalen med de företag och organisationer som använde sig av för sms-betalningar gick ut. Det hade med andra ord inte varit möjligt att fortsätta med sms-betalningarna som tidigare.

Varför hanterar inte operatörerna själva sms-betalningar?

Lagen om betaltjänster från 2010 kräver att man vet vem användaren är vid en transaktion. Sms-betalningar fanns under en inledande dispensperiod tillgängliga utanför det existerande regelverket. Men en anpassning till regelverket måste införas. Operatörerna valde därför att lägga ned de egna sms-betalningarna och gemensamt bilda WyWallet för att tillgodose dessa krav.

Jag gjorde en sms-betalning och har nu fått den kostnaden på en separat faktura från ett annat företag än WyWallet – vad beror det på?

Handlare kan sluta avtal med andra betaltjänstlevarantörer för sms-betalningar – alltså du gör en sms-betalning och får kostnaden på en separat faktura, t.ex. från Klarna – det har inte med WyWallet att göra

Jag har fått ett sms som säger att jag har ett för lågt saldo när jag ska göra ett sms-köp, vad gör jag?

Det beror på vilket betalsätt du har valt för dina sms-betalningar. Du kan behöva sätta in mer pengar på ditt WyWallet-konto, eller ansöka om faktura från WyWallet där du kan samla alla dina sms-betalningar. Då görs en enkel kreditupplysning. Om du har ett privatabonnemang kan du även få dina sms-köp på din operatörsfaktura. Du kan ändra betalsätt när som helst direkt  på Mina sidor. Kontakta vår kundtjänst på 0771-22 50 50 om du har fler frågor.


Mitt WyWallet-konto

Jag har bytt telefonnummer, vad behöver jag göra?

Om du inte ska använda ditt föregående telefonnummer längre så ska du ta bort numret från WyWallet-kontot. Det gör du enkelt på Mina sidor. Klicka på ”Inställningar” och navigera ner till mobilnummerhantering och ta bort numret.

Hur lägger jag till ännu ett mobilnummer till mitt WyWallet-konto?

Gå in på Mina sidor och gå sedan in på ”Inställningar”, klicka på ”Lägg till mobil” och följ anvisningarna.

Vad gör jag om min mobiltelefon blir stulen?

Om din mobiltelefon blir stulen eller försvinner går du till Mina sidor och inaktiverar mobilnumret under ”Inställningar”. Du kan också kontakta kundtjänst på 0771-22 50 50 för att spärra ditt mobilnummer.

Hur tar jag ut pengar från mitt WyWallet-konto?

Logga in på Mina sidor på wywallet.se och klicka på “Ta ut pengar”. Fyll i beloppet du vill ta ut och till vilket kontonummer du vill föra över pengarna. Ett uttag från ditt WyWallet-konto tar lika många bankdagar som ett vanligt uttag från din bank. Du är själv ansvarig för att du skriver in rätt kontouppgifter.

Hur mycket pengar kan jag sätta in på mitt WyWallet-konto?

Du kan maximalt ha 30 000 kr på ditt WyWallet-konto. Högsta belopp att sätta in på kontot är 10 000 kr per gång, 10 000 kr per dag och 100 000 kr per månad.

Jag har glömt svaret till min säkerhetsfråga – hur gör jag?

Om du har glömt bort svaret på din säkerhetsfråga så behöver du kontakta vår kundtjänst på 0771-22 50 50 för att få hjälp med lösenordet.

Hur gör jag om jag har glömt mitt lösenord till ”Mina sidor”?

Klicka på Glömt lösenord och följ anvisningarna för att kunna logga in.

Jag är missnöjd. Vart vänder jag mig?

WyWallets kundtjänst kan besvara de flesta av dina frågeställningar och finns tillgänglig på telefon 0771-22 50 50. Våra öppettider är måndag-fredag klockan 9-17. Helgdagar stängt. Mejla kan du förstås göra dygnet runt till kundtjanst@wywallet.se. Om du fortfarande inte är nöjd med hanteringen av ditt ärende är du välkommen att kontakta Kundombudsmannen på WyWallet, kundombudsman@wywallet.se, som kommer att behandla ärendet och meddela vår slutgiltiga uppfattning och beslut. Du har alltid möjlighet att vända dig till din kommunala konsumentrådgivare för rådgivning. Om du inte är nöjd med handläggningen av ditt ärende och WyWallets beslut så hänvisar vi till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), Etiska Rådet för Betalteletjänster (ERB) eller allmän domstol.

Hur avslutar jag WyWallet?

Vill du avregistrera dig från WyWallet, gör du det genom att skicka AVSLUTA i ett sms till 71798. Tänk dock på att om gör du fler sms-betalningar efter avregistreringen så påbörjar du en ny registrering. Om du vill försäkra dig om att inte kunna göra några fler sms-köp på din mobilfaktura så kan du spärra ditt abonnemang för sms-betalningar hos din mobiloperatör.


Komma igång

Hur blir jag kund hos WyWallet?

Du kan bli kund hos WyWallet på tre sätt. Har du privatabonnemang eller registrerat kontantkort hos Comviq eller 3 kan du helt enkelt göra en sms-betalning, så startas registreringsprocessen automatiskt. Har du ett företagsabonnemang behöver du skicka in ett sms till oss för att göra en enkel kreditansökan och få kostnaden på en separat faktura. Du kan även registrera dig på wywallet.se.

Vem kan bli kund?

Du som har ett svenskt personnummer och folkbokföringsadress, samt ett abonnemang eller registrerat kontantkort hos någon av de stora mobiloperatörerna Telia, Tele2, Telenor, Tre, Halebop, Comviq eller Hallon, kan bli kund hos WyWallet. Har du skyddad identitet eller särskild postadress kan du tyvärr inte registrera dig som kund hos oss.

Hur kopplar jag mitt bankkort till mitt WyWallet-konto?

Logga in på ”Mina sidor”, Klicka på ”Fyll på”, Ange belopp, markera kort. Om du vill spara dina kortuppgifter för automatisk insättning så bockar du för ”Automatisk påfyllning vid köp”. Ange sedan dina kortuppgifter och klicka på ”Genomför insättning”

Måste jag ha en smartphone för att kunna använda WyWallets tjänster?

WyWallet funkar i alla mobiltelefoner, oavsett märke och ålder. Du skapar enkelt ett konto genom att du genomför 2 st sms-köp eller att du enkelt skapar ett WyWallet-konto här på wywallet.se.


Övrigt

Var hittar jag villkoren?

WyWallets villkor hittar du på http://terms.wywallet.se.

Måste jag ingå avtal med WyWallet?

Ja, om du vill använda tjänsten och genomföra en sms-betalning till en av WyWallets anslutna handlare. Men det är helt frivilligt att bli kund hos oss eller inte och man kan enkelt välja att inte använda sms-betalning eller avregistrera sig om man vill det. Vill man avregistrera sig så gör man det genom att skicka AVSLUTA till 71798.

Hur hanteras personuppgifter i era villkor?

WyWallet kommer aldrig att sälja vidare personuppgifter till tredje part. För framtiden vill WyWallet ha möjligheten att skapa bra erbjudanden och mervärden för användarna, det kan t ex handla om rabatter och förmåner hos en handlare. I ett sådant läge kommer erbjudandet alltid från WyWallet och inte från tredje part. Den 31 januari 2013 tog WyWallet fram nya villkor för att förtydliga hur vi hanterar våra kunders användaruppgifter. Vi har lagt till att det går bra att via epost anmäla att man inte vill att ens personuppgifter används för marknadsföringsändamål. För att avsäga sig marknadsföring via sms skicka STOPP till 71798.

Kommer jag kunna rösta via sms på Melodifestivalen och liknande program även om jag inte har WyWallet?

Ja, det kommer du kunna göra. Man behöver inte ha WyWallet för att kunna rösta i tv. Har du dock WyWallet så betalar du din sms-röstning via WyWallet. Så se till att du valt hur du vill betala för din sms-köp så du är säker på att det går att rösta när det är dags.

Vilka betalsätt erbjuder WyWallet?

Kostnaden hamnar automatiskt på din mobilfaktura om du har privatabonnemang eller dras från ditt kontantkort om du har ett fullregistrerat kontantkort hos Comviq eller 3. Men du kan även koppla ditt betalkort eller få alla sms-betalningar på en fristående faktura. Dessa inställningar kan du göra på Mina sidor.

Hur vet jag att jag kan göra ett sms-köp?

Det är handlaren som bestämmer vad du behöver göra för att kunna genomföra ett sms-köp. Tillvägagångssättet skiljer sig mellan handlare. Vilken abonnemangsform du har påverkar också om du kan genomföra sms-betalningar via WyWallet. Har du ett privatabonnemang eller registrerat kontantkort hos Tele2, Tre, Comviq eller Hallon så kan du bli kund hos WyWallet och genomföra sms-betalningar genom att göra 2 st sms-köp. Har du registrerat kontantkort hos Telia, Halebop eller Telenor eller oregistrerat kontantkort hos någon av de nämnda måste du göra en registrering på WyWallet.se. Detta gäller även om du har ett företagsabonnemang via någon av dessa operatörer.

Hur gör jag för att skänka pengar till en välgörenhetsorganisation via sms?

Du som har privatabonnemang eller registrerat kontantkort från Comviq eller Tre använder sms-funktionen i din telefon precis som vanligt och skickar ett sms till det nummer som välgörenhetsorganisationen angivit. Vid en första sms-betalning kommer du att informeras om att du vid ytterligare sms-betalningar accepterar WyWallets villkor. Har du företagsabonnemang eller oregistrerat kontantkort krävs ytterligare registrering.

Varför får jag sms från WyWallet om att jag måste skapa ett konto för att en betalning ska kunna genomföras?

Detta kan bero på att en handlare försöker debitera ditt mobilnummer. Har du kanske angivit ditt nummer på någon hemsida eller svarat på en tävling via sms? Kontakta vår kundtjänst på 0771-225050 alternativt kundtjanst@wywallet.se för att få hjälp och mer information om vilken handlare det gäller.

Hur använder WyWallet cookies?

Cookies på den här webbplatsen används för att förbättra användarupplevelsen och för optimering av webbplatsen. Det finns två typer av cookies: Den ena typen, som kallas för permanent cookie, sparar en fil som ligger kvar på besökarens dator. Den används till exempel för att kunna anpassa en webbplats efter besökarens önskemål, val och intressen samt för statistikuppföljning. Den andra typen kallas sessioncookie. Under tiden en besökare är inne på en webbsida, lagras den temporärt i besökarens dators minne. Sessioncookies försvinner när du stänger din webbläsare. På vår webbplats används båda sessioncookies och permanenta cookies. Oberoende av vilken typ av cookie som används på den här webbplatsen sparas ingen personlig information om besökaren (som till exempel e-postadress eller namn).