Swish – så blev det en del av vår vardag

Swish har gått från att vara ett sätt att splitta notan till att bli en självklar del av vår vardag. Tjänsten lanserades först 2012 och tanken var då att det skulle vara enkelt att skicka pengar mellan privatpersoner. Idag är det mycket mer än så. Du kan använda Swish i allt från butiker till marknader och restauranger. Dessutom är det ett populärt alternativ hos många nätbutiker.

Så här började allt

Swish startades av ett antal svenska banker som ville att människor skulle kunna föra över pengar med mobilen. Allt du behövde göra var att koppla ihop ditt telefonnummer med ditt bankkonto. Sedan verifierar du varje betalning med ditt mobila BankID.

Man upptäckte snabbt att det fanns ett stort behov för Swish då folk inte behövde hantera kontanter eller krångliga banköverföringar. Idag är det inte bara ett populärt val hos privatpersoner utan även banker och företag.

Så används Swish i spelbranschen

En av branscherna där Swish har blivit väldigt populärt är spelbranschen. Många söker specifikt efter casinon med Swish när de ska sätta in pengar. Därför är det inte så konstigt att de flesta svenska nätcasinon erbjuder just Swish som betalningsmetod både för insättningar och uttag. Eftersom många redan använder tjänsten till vardags känns det även naturligt att använda det på casinon.

De flesta känner till vikten av ansvarsfullt spelande, men det är värt att ta upp det ändå nu när vi nämner just spel på casino. I grund och botten handlar ansvarsfullt spelande om att hålla det på en måttlig nivå där man helt enkelt sätter gränser för sig själv – både när det gäller pengar och tid – så att spelandet inte går överstyr. Skulle det vara så att man behöver prata med någon om problematiska spelvanor kan man alltid vända sig till Stödlinjen.

Därför har Swish blivit så vanligt

Det finns flera anledningar till varför Swish används så mycket:

  1. Det är enkelt att använda: Du behöver bara din mobil och BankID för att föra över pengar. Det går snabbt, och du slipper fylla i långa kontonummer.
  2. Pengarna kommer fram direkt: Till skillnad från vanliga banköverföringar, där det kan ta en eller flera dagar, ser både du och mottagaren pengarna på kontot direkt.
  3. Det känns tryggt: Eftersom Swish använder BankID som säkerhetslösning, känns det säkrare än många andra betalsätt.
  4. Det funkar på många ställen: Swish används inte bara mellan privatpersoner. Många företag, butiker och till och med föreningar tar emot betalningar via Swish. Faktum är att över 8 miljoner människor använder Swish idag.

Swish och företagande

Många företag har också valt att använda Swish då det är ett enkelt sätt att få betalt för tjänster och varor. Det är också vanligt att kunder uppskattar att slippa hantera kontanter. Det gäller framförallt i mindre butiker eller på marknader och loppisar. Dessutom är det skönt att ha allt tillgängligt direkt i mobilen.

Ett ytterligare plus för företagare är att de får in sina pengar direkt. De slipper alltså oroa sig för att en kund ska betala sina fakturor i tid.

Vad händer med Swish under de kommande åren?

Swish fortsätter hela tiden att utvecklas och inleder samarbeten med nya företag. Nu är det till exempel väldigt vanligt att man kan använda en QR-kod för att betala. Du behöver då bara ta upp din telefon och skanna koden. Sedan bekräftar du en sista gång med BankID.

Man pratar även om att göra Swish tillgängligt utanför Sverige, men just nu är detta fortfarande i planeringsstadiet. Många tror även att vi kommer att fortsätta se Swish som en betalningsmetod hos casinon och nätbutiker.

Det är ett betalsätt som passar de flesta

Swish är idag en naturlig del av hur vi sköter betalningar i Sverige. Allt började som ett smidigt sätt att skicka pengar bland vänner, men idag är det mycket mer än så.

De stora fördelarna med Swish är att det är anpassat för mobila enheter, vilket underlättar i vardagen. Oavsett om du vill betala en faktura, handla i butik eller shoppa online kan du använda tjänsten. Faktum är att Swish är det självklara valet för många. Det är även en tjänst som bara kommer att fortsätta utvecklas.